Waarom wandelen tegen stress beter is dan fietsen of rennen

We beseffen niet half hoe belangrijk dat loopje naar de koffieautomaat is. Of dat blokje om tijdens de lunch. Van alle tips om de stresshormonen uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn.
‘Als je beweegt, gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Daarom word je van wandelen creatiever. En lopen in de natuur is helemaal goed. Die oordeelt niet. Je wordt er hoopvoller van en je gedachten kunnen de vrije loop gaan.’
Een leeg hoofd en rustig bewegen. Dat helpt om te ontspannen en weer op te laden. Logisch natuurlijk, maar wanneer doe je het echt? In een tijd waarin op het werk steeds minder taken zijn die je even gedachteloos kunt doen (zoals vroeger bij het kopieerapparaat), hebben we die momenten harder nodig. Volgens bedrijfsartsen is het namelijk niet de stress die mensen onderuit haalt, maar het tekort aan herstel.
Meer info?: www.intermediair.nl

Veters strikken kan voetproblemen voorkomen

Zit je wandelschoen niet helemaal lekker om je voet? Het zou kunnen dat dit niet ligt aan je schoen, maar aan de manier waarop je de veters strikt.
Kleine problemen, zoals knellende tenen, kunnen wellicht verholpen worden door je veters anders te strikken. In dit artikel vind je aan de hand van vijf voetkwalen de veterstriktechniek die jou van je voetklachten af kan helpen. Helpt het niet? Dan zijn jouw wandelschoenen misschien toch niet geschikt voor jou. 
Meer info?: www.wandel.nl

Wandelen is in, als tegenhanger van het drukke dagelijks leven

Wandelen is verlost van zijn stoffige imago. Steeds meer twintigers en dertigers gaan de paden op, de lanen in.
Energieke stappen, zwaaiende armen, degelijk schoeisel, winddichte jassen, verrekijkers en rugzakken, en heftig kauwen op bruine boterhammen met appelstroop. Dat was zo ongeveer het niet al te flitsende beeld dat aan fanatieke wandelaars kleefde. Langzamerhand ontworstelt wandelen zich echter aan die vooroordelen. Kregen twintigers en dertigers vijf jaar geleden nog een fronsende blik als ze vertelden dat ze gingen wandelen, nu vragen hun vrienden of ze mee mogen. Het zijn allang niet meer alleen ouderen die de natuur in gaan om te wandelen. 
Meer info?: www.parool.nl

Zo gezond is wandelen

Dagelijks een half uur wandelen, daar kan geen medicijn tegenop. Het is goed voor de bloedsomloop, voor de longen en voor het hart. De buitenlucht krijgt u er gratis bij. Wandelen is gezond, dat weten we allemaal. Maar hoe gezond is het eigenlijk? De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde de onderzoeken over dit onderwerp. Zijn conclusie: Een dagelijkse wandeling verbetert de gezondheid enorm. Datzelfde blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Maastricht. Dat onderzoek toonde aan dat veel wandelen zelfs nog gezonder is dan af en toe intensief sporten.
Meer info?: www.ikwoonleefzorg.nl

De handigste wandel-apps

Wandel.nl zet voor jou de leukste en makkelijkste apps voor wandelaars op een rijtje. Zo ga jij goed voorbereid de deur uit. Van route- tot weerapps.
Met je smartphone heb je altijd nuttige informatie binnen handbereik. Mooie routes, weersverwachtingen en zelfs een overzicht van wandelbankjes die in de buurt staan. Wandel.nl geeft je een overzicht, in alfabetische volgorde, van handige apps die je wandeling nog leuker kunnen maken. 
Meer info?: www.wandel.nl

Wandelschoenen en -sokken

Voor wandelen heb je niet veel nodig, maar een goed paar wandelschoenen is onmisbaar. Alleen, wat voor schoenen kies je uit dat enorme aanbod? Vooraf eerst informeren, je oriënteren wat je nodig hebt. Lees ook eens testrapporten over wandelschoenen. Niet vergeten: goede wandelsokken, zeker als je lange tochten maakt. Er zijn genoeg aandachtspunten.
Meer info?: www.wandelgroephetkristal.nl

Wat zijn griep en verkoudheid?

Griep en verkoudheid zijn ziekteverschijnselen die verband houden met de luchtwegen. De klachten die hierbij horen, kunnen zeer licht tot matig ernstig zijn. Een lichte vorm van griep of verkoudheid gaat vaak gepaard met: een loopneus, hoesten, keelpijn, hoofdpijn en/of oorpijn. Bij een zwaardere vorm van griep of verkoudheid kunnen ook klachten als moeheid of longontsteking ontstaan.
Meer info?: www.dokterdokter.nl