Volwassenen voldoen vaker aan de Beweegrichtlijnen

Tussen 2001-2018 is het percentage volwassenen dat voldoet aan de Beweegrichtlijnen significant gestegen. Deze stijging geldt voor zowel mannen en vrouwen, als de gehele groep. 

Lichamelijke activiteit beschermt tegen tal van ziekten

Regelmatig bewegen heeft verschillende gezondheidsvoordelen. Zo kan bewegen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, een beroerte, depressies, borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden verlagen. Ook kan regelmatig bewegen de kwaliteit van slaap verbeteren en het risico op gewichtstoename verlagen. Voor ouderen verlaagt bewegen daarnaast het risico op botbreuken, lichamelijke beperkingen, cognitieve achteruitgang en dementie. Matig intensieve lichamelijke activiteit, zoals fietsen of stevig wandelen, heeft al een gunstig effect op de gezondheid. Zwaar intensieve lichamelijke activiteit, zoals hardlopen, voetballen en tennis, bevordert bovendien de conditie van hart en longen, ofwel de cardiorespiratoire fitheid. Een nadeel van bewegen is het risico op blessures, maar de voordelen wegen op tegen de nadelen. 

Voldoende bewegen gunstig voor mensen met chronische aandoening

Voldoende bewegen verkleint het risico op het ontwikkelen van een chronische aandoening. Voor mensen die al een chronische aandoening hebben, neemt het risico op het krijgen van nog een chronische aandoening (multimorbiditeit) of op het verergeren van hun huidige ziekte af. Ook kan bewegen de kwaliteit van leven en fysieke functies verbeteren. Dit geldt voor bijvoorbeeld aandoeningen als artrose, coronaire hartziekten, en diabetes mellitus type 2. 

De laatste gegevens, trends en meer informatie over bewegen is te vinden op de website van Volksgezondheidenzorg.info. Een product van het RIVM en biedt open data en onafhankelijke en wetenschappelijk onderbouwde informatie. Deze informatie komt tot stand in samenwerking met een groot aantal experts van verschillende instituten.

Lees verder…..

Wacht niet op vaccin, maar werk aan gezonde leefstijl

Het kan nog maanden tot jaren duren voordat er een vaccin of geneesmiddel beschikbaar is tegen het coronavirus. Maar dat betekent niet dat we tot die tijd stil moeten zitten. Meer dan 1600 artsen en andere medisch experts roepen Nederlanders op om meer werk te maken van een gezonde leefstijl. Want fit zijn verkleint de kans op ernstige symptomen en vergroot de kans op een spoedig herstel.

De link tussen een ernstig beloop van een coronabesmetting en leefstijlziekten zoals overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten wordt steeds duidelijker. Uit RIVM-cijfers blijkt dat meer dan 70 procent van de patiënten die overleden zijn aan het coronavirus, een of meer onderliggende aandoeningen had. Bijna de helft (43,5 procent) had hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk. Een kwart had diabetes type 2.

Die zogeheten leefstijlziekten worden met name veroorzaakt door ongezonde voeding, te weinig bewegen, te veel stress en onvoldoende slaap. De zorgprofessionals willen dat burgers zelf aan de slag gaan om die punten te verbeteren, maar ook dat staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) er een prioriteit van maakt. Zodat mensen hierbij geholpen kunnen worden.

Lees verder…..

COOL, gecombineerde leefstijl

Per 1 januari 2019 is de Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) opgenomen in het basispakket van de zorgverzekering. Wie een BMI heeft van 30 of hoger (of een BMI van 25 hoger gecombineerd met risico op diabetes en/of hart- en vaatziekten) en 18 jaar of ouder is, kan door de huisarts worden doorverwezen om zo’n ‘GLI’ te gaan doen. 

De zorgverzekeraar vergoedt het programma dan, zonder gevolgen voor het eigen risico. Als BLCN-coach ga ik (Danielle Gommers-Vriezema van Dieetslim.nl) het programma CooL (Coaching op Leefstijl) aanbieden in Apeldoorn.

Lees verder…..

De Nationale Suiker Challenge

Meer dan 60% van de volwassenen in ons land voldoet niet aan de suikerrichtlijn van de Wereldgezondheidsorganisatie. Hoe meer suiker je binnenkrijgt, hoe groter de kans op overgewicht en daardoor diabetes type 2. Een week zonder suiker heeft dus zo zijn voordelen.

Zeven dagen gezond eten en drinken zonder suiker: dat is de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds. Meedoen is goed voor je gezondheid, verrassend lekker en helemaal gratis. Ga jij de uitdaging aan? 

Lees verder….

75 jaar bevrijding Apeldoorn

Apeldoorn werd op vrijdag 17 april 75 jaar geleden bevrijd.  Er stonden vele activiteiten gepland dit jaar die wegens het Corona-virus niet doorgaan. Alle organisatoren gaan er alsnog voor om volgend jaar van 17 april t/m 9 mei 2021 opnieuw te laten plaatsvinden. 

Vier fietsroutes, een autoroute en wandelroute opgeleverd

De afgelopen maanden heeft Apeldoorn Marketing hard gewerkt aan het opleveren van diverse bevrijdingsroutes. Deze routes voeren langs plaatsen met een bijzondere betekenis voor de bevrijding van Apeldoorn en de omgeving. In het kader van 75 jaar bevrijding zijn er 4 fietsroutes, een autoroute en een wandelroute opgeleverd. Een bustour langs oorlogs- en bevrijdingsmonumenten is in verband met COVID-19 uitgesteld. Alle routes zijn te vinden op uitinapeldoorn.nl.

Wandelen langs oorlogsmonumenten

In 2020 is Apeldoorn 75 jaar bevrijd. In en rondom Apeldoorn vind je sporen van de Tweede Wereldoorlog: het verzet, de jodenvervolging en de bevrijding. Deze route voert je langs bijzondere oorlogsmonumenten.
Op de website van Uit in Apeldoorn staat deze hele route aangegeven met de verklarende teksten. De totale afstand is ongeveer 6,6 km.
Lees verder…..

Audiotour Canadian Walk vanaf maandag 1 juni beschikbaar

Op 17 april 1945 werd Apeldoorn bevrijd. Binnenkort kan deze bijzondere gebeurtenis per audiotour beleefd worden. Deelnemers worden meegenomen van Canada naar de stranden van Normandië, tot aan de grens van Apeldoorn waar dappere mannen de stad bevrijdden. Ontdek 26 persoonlijke en bijzondere verhalen van veteranen en burgers. De route is vanaf maandag 1 juni beschikbaar in de Play Store en App Store.
Lees verder…..

Wandeltrainingen en wandelgroepen mogen weer!

Goed nieuws voor iedereen die wandeltrainingen en/of groepswandelingen organiseert of daar tot de uitbraak van het coronavirus aan mee deed. We mogen weer beginnen! Daarbij moet iedereen zich dan wel houden aan de richtlijnen van het landelijke ‘Protocol verantwoord sporten’. Bovendien kun je pas van start als je eigen gemeente daar toestemming voor heeft gegeven. KWBN adviseert voor de startfase kleine groepen, met een maximale omvang van 10 tot 16 deelnemers.

Toestemming gemeente noodzakelijk

Gemeenten hebben de regie bij de herstart van de sport. Daarover maken zij afspraken met lokale sportverenigingen, overige sportaanbieders en beheerders van buitensportaccommodaties en openbare ruimte. Hierdoor kunnen de mogelijkheden en de noodverordeningen per gemeente verschillen. Ga bij je gemeente dus altijd na welke lokale regels gelden en overleg over de locatie(s) waar je training wilt geven.

Ga niet zonder toestemming van je gemeente van start, want dan loop je het risico op onnodige problemen. Houd er daarbij rekening mee dat het landelijke sportprotocol pas in werking treedt als de tekst in de lokale noodverordening is aangepast en van kracht is. Het is goed mogelijk dat dit in jouw gemeente op 11 mei nog niet het geval is, maar een paar dagen extra kost.

Lees verder…..

Sportspecifieke aanvulling: wandeltraining en wandelgroepen

Tevens staat op de website van de KWBN een specifieke aanvulling voor initiatiefnemers van het wandelen. Daarin zijn de richtlijnen van het ‘Landelijk sportprotocol’ uitgewerkt specifiek voor het wandelen. Deze adviezen kunnen via de website van de KWBN gedownload worden. Ook op onze website te vinden door hier te klikken.

Denk er niet te lichtvaardig over….

Vanuit ‘Wandelen in Apeldoorn’ willen we je toch nog het volgende meegeven. Het weer beginnen aan wandelactiviteiten met groepen vraagt de nodige voorbereiding. Verdiep je wel in de plaatselijke regelgeving. Neem daarin ook mee dat niet alle startlocaties weer open zijn. Dat houdt dus meestal in dat toilet-voorzieningen niet altijd beschikbaar zijn. Als je gebruik wilt maken van koffie/thee-voorzieningen zijn deze meestal niet open. Wil je dit zelf regelen dan moet je daarbij de corona-maatregelen op afstemmen.

Wandelen met inachtneming van 1,5 meter vraagt ook de nodige zelfdiscipline van wandelaars en begeleiders. Goed overleg vooraf met alle begeleiders is wenselijk. Dit moet de hele route gehandhaafd blijven. Dus ook bij deelname op de openbare weg, bij het oversteken en de verkeerslichten. Liever goed geregeld en dan maar een of twee weken later dan risico lopen door geen goede voorbereiding. Ook als begeleider heb je een verantwoordelijkheid naar de wandelaar.
Op de website van de KWBN staan extra aandachtspunten. Ook te vinden door hier te klikken.

De waarde van wandelen

Op de website ‘Alles over sport’ van het Kenniscentrum Sport & Bewegen, is deze week een uitgebreid artikel over de waarde van wandelen verschenen. Het artikel is gebaseerd op actueel Nederlands en internationaal onderzoek. Daarbij gaat het onder andere in op de lichamelijke, mentale en sociale effecten van wandelen. Alles bij elkaar genoeg redenen om mensen vanaf maandag weer samen in beweging te brengen.
Lees verder…..

Acht voordelen van wandelen

In de blog die op de website van Life-Line wordt gepubliceerd worden de acht voordelen van wandelen nader toegelicht.
Dat wandelen goed is, weten we allemaal! Maar, wáárom is wandelen zo goed voor je? Wandelen is gezond! Iedereen heeft beweging nodig om fit en gezond te blijven. Door dagelijks een half uurtje te bewegen, verklein je de kans op ziekten en verbeter je de algehele quality of life. Ben je benieuwd naar nog meer voordelen van wandelen? Wij zetten voor jou een aantal voordelen van regelmatig wandelen op een rij!
Lees verder…..

Let op: ga niet wandelen in een druk gebied, houdt minimaal 1,5 meter afstand van anderen en houd je aan de corona maatregelen!
Controleer voor de laatste berichten over de spelregels regelmatig de website van het RIVM of van de KWBN.