Nieuws

Oudste wandelroute van Nederland

In 1914 opende de ANWB de eerste bewegwijzerde wandelroute van Nederland. Zes heerlijke etappes, een wandelroute dwars door het hart van Nederland. 

De weg uit 1914 bewandeld
We slaan met een hypernerveus gebaar van allermodernste verbazing, de handen boven ons hoofd samen, en richten de oogen met een languisanten blik naar onze voeten, – wat! Wordt er nog gewandeld in deze wereld, en waagt men het in de twintigste eeuw, onze aandacht te vragen voor zoo iets barbaarsch als het zich-voortbewegen-per-voet?
Zo begint het boekje ‘Te voet van Amsterdam naar Arnhem’ uit 1914. Deze oudste wandelroute van de ANWB is nog grotendeels te lopen. Een heerlijke wandeling van Amsterdam, door het plassengebied van het Gooi, over de Utrechtste heuvelrug, langs de grote rivieren, door de zuidrand van de Veluwe naar Arnhem.

Meer informatie?
Lees verder….. op de website van de ANWB.

Wandelblessures

Bij wandelingen en trektochten, soms in verre, afgelegen gebieden maar ook in eigen omgeving, blijft altijd het risico aanwezig dat blessures of andere gezondheidsproblemen je parten spelen.
De klachten en oorzaken kunnen divers zijn en de oplossing daarvoor zijn dat ook. Een artikel op een belgische website over gezondheid geeft meer informatie. Lees verder…..

Vierdaagse Apeldoorn in 2020

67ste editie Vierdaagse van Apeldoorn
De eerstvolgende editie van de vier wandeldagen in Apeldoorn is van dinsdag 14 tot en met vrijdag 17 juli 2020. Deze dagen zijn niet alleen plezierig voor doorgewinterde wandelaars maar ook voor beginners. Bovendien wandelt jong en oud mee. Waarom? Omdat deelnemers niet persé 4 dagen hoeven te wandelen en kunnen kiezen uit korte en lange afstanden. Er is keus uit afstanden van 12, 20, 30, 40 of 50 kilometer per dag. En wandelaars kunnen ook 1, 2 of 3 dagen deelnemen.
Kortom: bijzondere wandeldagen met een mooie samensmelting van diverse wandelliefhebbers!
De inschrijving voor de 67e Cantharel Internationale 4 Daagse Apeldoorn zal medio januari 2020 worden geopend! 
Meer informatie op de website van de Stichting Internationale Vierdaagse Apeldoorn.

Wandelagenda 2020

Vanaf augustus 2019 is er een begin gemaakt worden met het aanvullen van de agenda voor het jaar 2020. Dit zal niet alleen betrekking hebben op de data, maar ook controle van internet en/of e-mail.
Wat bij ons bekend of te achterhalen is, wordt door ons aangepast. Een deel daarvan komt bekend zodra de ‘wandelagenda 2020’ van de KWBN uit is.
Mocht iemand een aanvulling hebben of vermelding op de website willen, dan graag dit per e-mail aan ons doorgeven. Wij zullen dan bekijken of dit vermeld kan worden op onze webite.

Wandeltrainer opleidingen

Voor vrijwilligers die een wandelgroep begeleiden zijn er mogelijkheden om een cursus wandeltrainer te volgen.
Een opleiding voor wandelen, is dat nou wel nodig? Het is een veelgehoorde en begrijpelijke opmerking. Wandelen doen we immers allemaal. Maar wie even de tijd neemt om antwoorden te vinden op de volgende vragen neemt een andere houding aan.
Wat voor materiaal kan ik het beste gebruiken?
Hoe kan ik de looptechniek verbeteren?
Hoe spreek ik effectief een groep aan?
Wat is een logische opbouw als een ongetraind persoon 10 km wil gaan wandelen?
Als trainer zoek je samen met je wandelaars naar antwoorden om maatwerk te kunnen leveren.
Op de website van de KWBN vind je meer informatie over deze opleidingen. Lees verder…..
Als je daar interesse in hebt, laat het ons weten, misschien kunnen wij ook iets betekenen.

Wandelen met navigatie (gps)

GPS staat voor Global Positioning System. Met behulp van satelieten bepaalt een gps-apparaat je positie op aarde (vergelijkbaar als een navigatiesysteem in de auto) en kun je op de kaart of aan de hand van coördinaten zien waar je bent. Met behulp van een gps-apparaat of met je smartphone kun je bijvoorbeeld een route volgen, de plek van je auto markeren, routes uitstippelen of gelopen routes overzetten naar je computer en delen met anderen.
Bovendien kan gps je helpen de mooiste en rustigste wandelpaden te vinden. Niet alleen in Nederland, maar bijna in de hele wereld. Je weet altijd hoe lang je wandeling nog gaat duren en je kunt onderweg spontaan je route wijzigen of inkorten. Als het weer omslaat bijvoorbeeld. Verdwalen is er niet zomaar meer bij wanneer je via gps op pad gaat. Je ziet op een digitale kaart waar je bent en waar je naartoe loopt. Of de weg terug kan vinden.
Je kunt eenvoudig via een app op je smartphone aan de slag gaan of een speciaal navigatie-toestel aanschaffen. Zowel redelijk goedkoop tot zeer prijzig.
Wat vooral belangrijk is, verdiep je niet alleen in de mogelijkheden, maar allereerst bedenk precies wat je wilt. Heb je weinig eisen denk dan aan een app op je telefoon. Zijn de wensen groter en wil je niet alleen wandelen, maar ook fietsen en nog een aantal andere wensen, dan ga je voor een navigatietoestel. Laat je goed voorlichten en praat er over met wandelaars die daarmee al werken en ervaring hebben.
Hieronder geven wij een aantal websites met informatie en handige tips. Zoek op de genoemde websites bijvoorbeeld naar ‘wandelen met gps’ of ‘wandelen met navigatie’. Daarnaast zijn er genoeg websites met wandelingen te vinden.
www.anwb.nl
www.wandel.nl
www.gps.nl
www.wandeltraining.nl
www.gps-wandelingen.nl

Geocaching: wandelen met iets extra’s

Schatzoeken, maar dan met je mobiele telefoon of gps-apparaat. Geocaching is een navigatiespel dat je overal ter wereld kunt doen – zelfs op Antarctica. Alleen al in Nederland kun je zo’n 35.000 caches vinden.

Wat is geocaching en wat een cache?
Bij dzjio-kesjing (zo spreek je het uit) gaat het om het vinden van een schatkist, de cache. Het is een is een spel voor gps- en smartphone-gebruikers. Coördinaten wijzen de weg naar de plek waar de cache moet zijn. Daar ben je als geocacher warm, maar heb je nog niets. De cache is vaak heel goed verstopt. Je weet ook nooit hoe hij eruit ziet. De enige zekerheid die je hebt, is dat het een doosje is met een logboek(je) erin. De cache kan klein als een kokertje van een fotorolletje zijn. Het logboekje een stukje opgerold papier, net groot genoeg om je naam op te schrijven. Maar net zo goed kan de cache een grote kist zijn. 

De routes ernaartoe verschillen ook al. Er zijn zo’n 25 soorten. Onder andere zijn er traditionele caches, multi caches, mystery caches, en nacht caches. Een traditionele cache is de eenvoudigste: je krijgt één stel coördinatoren: daar ligt de cache. Een multi cache is een cache die bestaat uit twee of meer etappes. Bij de eerste kist of het eerste waypoint vind je informatie voor de volgende locatie en dit gaat net zo lang door tot je bij het eindcoördinaat uitkomt waar de cache ligt. Een mystery cache is een cache die je pas kunt vinden als je een puzzel hebt opgelost, een nacht cache een die speciaal is gemaakt om ’s nachts te vinden met behulp van een zaklamp. Meer info?: www.wandel.nl.

Wandelen met een app

Een wandel-app kan een ideale wandelgids zijn. Hoe meer je weet van een gebied waar je doorheen wandelt, hoe leuker het is. De app, een digitale wandelgids, leidt je over wandelroutes, wijst je op bijzondere plekken, vertelt erover en laat je foto’s en filmpjes zien. Wandelapps zorgen voor de ultieme beleving van een wandelroute.
De variatie in wandel-apps is enorm. Van een enkele VVV-wandelroute tot apps met honderden of duizenden wandelroutes. Van statische apps, met vooral een routebeschrijving en wat informatieve regels, tot hele uitgebreide met aantrekkelijk gebrachte informatie in tekst, beeld, geluid en video. Meer info?: www.wandel.nl.

Stappentellers voor wandelaars

Hoe kies je als wandelaar uit het enorme aanbod de voor jou best passende stappenteller of activity tracker? Wandel.nl helpt je een eind op weg.
Vooral als je wandelt om een betere conditie te krijgen of om af te vallen, is de stappenteller een onmisbaar apparaatje. Hoe kies je als wandelaar uit het enorme aanbod in de winkels de voor jou best passende stappenteller of activity tracker? Meer info? www.wandel.nl

Waarom wandelen tegen stress beter is dan fietsen of rennen

We beseffen niet half hoe belangrijk dat loopje naar de koffieautomaat is. Of dat blokje om tijdens de lunch. Van alle tips om de stresshormonen uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn.
‘Als je beweegt, gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Daarom word je van wandelen creatiever. En lopen in de natuur is helemaal goed. Die oordeelt niet. Je wordt er hoopvoller van en je gedachten kunnen de vrije loop gaan.’
Een leeg hoofd en rustig bewegen. Dat helpt om te ontspannen en weer op te laden. Logisch natuurlijk, maar wanneer doe je het echt? In een tijd waarin op het werk steeds minder taken zijn die je even gedachteloos kunt doen (zoals vroeger bij het kopieerapparaat), hebben we die momenten harder nodig. Volgens bedrijfsartsen is het namelijk niet de stress die mensen onderuit haalt, maar het tekort aan herstel.
Meer info?: www.intermediair.nl