Wandel-apps en navigatietoestellen

Wandel.nl zet voor jou de leukste en makkelijkste apps voor wandelaars op een rijtje. Zo ga jij goed voorbereid de deur uit. Van route- tot weerapps. Met je smartphone heb je altijd nuttige informatie binnen handbereik.
Meer info?: www.wandel.nl

Zoek op internet naar ‘wandelapps test’ om nog meer over verschillende apps te lezen. Op sommige sites staan ook gebruikerservaringen. De keuze wordt steeds groter, maar niet altijd beter.
Het is handig te wandelen met gebruik making van een app op je telefoon, bijvoorbeeld Topo GPS. Wandelen zonder gebruik te maken van bestaande routes. Met behulp van de computer is het ook mogelijk om zelf routes te maken of routes van een ander te downloaden en deze in de app op te slaan.

Liever een aparte GPS-ontvanger?
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een speciale GPS-ontvanger (navigatietoestel). Deze gaat zuiniger om met energie dan een mobiele telefoon. Dit kan bij lange tochten van belang zijn.

Een GPS-ontvanger is een apparaatje waarmee jij je route kunt vinden. Het houdt bij waar je bent, hoe snel je wandelt en in welke richting je moet lopen. Een GPS – global positioning system – is een ontvanger van signalen van verschillende satellieten. Een GPS kan hiermee de positie bepalen en vaak ook zien hoe hoog je bent.
Een GPS-ontvanger kan ook routepunten (in GPS-taal: waypoints) in zijn geheugen opslaan en je van en naar deze routepunten brengen door middel van een pijl die je moet volgen. Daarnaast hebben de meeste navigatietoestellen veel extra’s. Zo berekenen ze je gemiddelde snelheid, houden ze het hoogteprofiel van je wandeling bij, kunnen ze afstanden berekenen en de snelste weg naar het volgende punt. De GPS legt punten vast door middel van coördinaten. Zo’n punt heet een waypoint. Een waypoint kan je thuis via de pc in je telefoon of navigatietoestel invoeren, maar je kunt ook in het veld waypoints opslaan. Daarmee kun je een eigen route maken die je later kunt delen met anderen.

Routes importeren
Behalve punten kun je ook complete wandelroutes op je telefoon of navigatietoestel zetten. En meestal zul je hem om die reden gebruiken: je vindt een mooie wandelroute, downloadt de GPS-track naar je computer, en zet hem van daaruit op je GPS-apparaat. En dan lekker lopen maar (of fietsen!).

Veel keuze en prijsverschillen
De prijsverschillen tussen de GPS-apparaten zijn groot. Dat betekent niet dat het ene toestel veel beter is dan het andere. De prijsverschillen worden vooral veroorzaakt door de extra’s: een digitaal kompas, een ingebouwde hoogtemeter op luchtdruk, een groter gebruiks- en bedieningsgemak, een kleurenscherm, betere waterdichtheid.
Op internet is genoeg informatie te vinden. Zoek op ‘wandelnavigatie gps’. Laat je niet alleen leiden door de grote merken, maar kijk ook verder en denk na wat je nodig hebt.

Wandelen in de komende maanden

Op 21 april jl. heeft het kabinet maatregelen verlengd als gevolg van de uitbraak van het coronavirus. Eén van de maatregelen is dat tot 1 september 2020 alle evenementen en bijeenkomsten worden afgelast. Als gevolg hiervan gaat ook het grootste deel van de wandelevenementen in Nederland niet door.
Vanaf half juni wordt door verschillende groepen en verenigingen weer met wandelactiviteiten begonnen. Neem vooraf altijd contact op met de organiserende organisatie, of kijk op hun website.
Dit geldt nog niet voor georganiseerde, vergunningsplichtige evenementen.

Lees ook het door ons op 12 mei geplaatste nieuwsbericht. Vooral van belang bij het weer opstarten van wandel-activiteiten.

Sinds april jl. geldende adviezen

Raadpleeg voordat je naar een wandel-evenement gaat daarom eerst de website of Facebook-pagina van de betreffende organisatie. Afgelastingen komen ook in de wandelagenda van Wandel.nl te staan. Volg ook de berichten op de site van de KWBN.

Momenteel zitten we in een periode waarin wandelen ons niet makkelijk wordt gemaakt. Wandelevenementen zijn afgelast en je mag niet meer in groepen wandelen. Maar dat betekent niet dat we stil moeten gaan zitten. Bewegen is gezond en ook in deze periode is het belangrijk om fit te blijven. Wij geven tips om je wandelconditie te behouden, zodat je fit bent op het moment dat er weer wandelevenementen kunnen plaatsvinden.
Veel fanatieke wandelaars zijn gewend om bijna elk weekend een georganiseerde wandeltocht te lopen. Wandel.nl geeft tips hoe je fit en gezond kan blijven nu alle evenementen de aankomende tijd zijn afgelast. 

Individueel wandelen: adviezen
In ongeorganiseerd verband wandelen kan wel, maar houd je hierbij aan de volgende adviezen:

  • Ga bij verkoudheid/griepachtige klachten niet naar buiten;
  • Train alleen, dus niet met een groep;
  • Houd minimaal 1,5 meter afstand als je andere mensen tegenkomt;
  • Mijd drukke locaties tijdens je training;
  • Zorg voor voldoende weerstand door gezond te eten en voldoende te rusten. 

Denk aan hygiëne
Neem deze maatregelen in acht om verspreiding van het virus zoveel mogelijk te voorkomen, ook bij kleine wandel-evenementen die wel doorgaan:

  • Was je handen regelmatig;
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog;
  • Gebruik papieren zakdoekjes;
  • Schud geen handen; 
  • Ga niet naar een wandelevenement als je griepachtige klachten hebt of verkouden bent.

Actuele informatie over het coronavirus
Op de site van het RIVM vind je actuele informatie over het coronavirus. 

Reis door de woestijn

De oecumenische wandelgroep Bidden met de Benen heeft op 14 maart a.s. een wandeling georganiseerd met het thema: Reis door de woestijn. Na een inleiding om 9.30 uur in ‘t Kerkje op de Heuvel, Nieuw Milligenseweg 22, 3775 KS Kootwijk, zijn er drie wandelingen beschikbaar, eentje van 5,6 km, en de gebruikelijke 10 en ongeveer 15 kilometer. Een gedeelte van de wandeling wordt in stilte gewandeld om te mediteren, en er is een pauze-plek om bij te praten en de inwendige mens te versterken. Je kunt een van de wandelingen individueel lopen, of in een groepje. Opgeven is niet nodig, een vrijwillige bijdrage mag.
Voor meer informatie over de wandelingen kun je contact opnemen met: Coen van ’t Riet, tel tel. 055-5413183, coenvantriet@upcmail.nl. De nieuwsbrief kunt u aanvragen op biddenmetdebenen@gmail.com. U bent van harte uitgenodigd om mee te wandelen!

Wandelen met een app

Een wandel-app kan een ideale wandelgids zijn. Hoe meer je weet van een gebied waar je doorheen wandelt, hoe leuker het is. De app, een digitale wandelgids, leidt je over wandelroutes, wijst je op bijzondere plekken, vertelt erover en laat je foto’s en filmpjes zien. Wandelapps zorgen voor de ultieme beleving van een wandelroute.
De variatie in wandel-apps is enorm. Van een enkele VVV-wandelroute tot apps met honderden of duizenden wandelroutes. Van statische apps, met vooral een routebeschrijving en wat informatieve regels, tot hele uitgebreide met aantrekkelijk gebrachte informatie in tekst, beeld, geluid en video.
Meer info?: www.wandel.nl.

Stappentellers voor wandelaars

Hoe kies je als wandelaar uit het enorme aanbod de voor jou best passende stappenteller of activity tracker? Wandel.nl helpt je een eind op weg.
Vooral als je wandelt om een betere conditie te krijgen of om af te vallen, is de stappenteller een onmisbaar apparaatje. Hoe kies je als wandelaar uit het enorme aanbod in de winkels de voor jou best passende stappenteller of activity tracker? Meer info? www.wandel.nl

Waarom wandelen tegen stress beter is dan fietsen of rennen

We beseffen niet half hoe belangrijk dat loopje naar de koffieautomaat is. Of dat blokje om tijdens de lunch. Van alle tips om de stresshormonen uit je lijf te krijgen, zou wandelen zomaar de effectiefste kunnen zijn.
‘Als je beweegt, gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Daarom word je van wandelen creatiever. En lopen in de natuur is helemaal goed. Die oordeelt niet. Je wordt er hoopvoller van en je gedachten kunnen de vrije loop gaan.’
Een leeg hoofd en rustig bewegen. Dat helpt om te ontspannen en weer op te laden. Logisch natuurlijk, maar wanneer doe je het echt? In een tijd waarin op het werk steeds minder taken zijn die je even gedachteloos kunt doen (zoals vroeger bij het kopieerapparaat), hebben we die momenten harder nodig. Volgens bedrijfsartsen is het namelijk niet de stress die mensen onderuit haalt, maar het tekort aan herstel.
Meer info?: www.intermediair.nl

Veters strikken kan voetproblemen voorkomen

Zit je wandelschoen niet helemaal lekker om je voet? Het zou kunnen dat dit niet ligt aan je schoen, maar aan de manier waarop je de veters strikt.
Kleine problemen, zoals knellende tenen, kunnen wellicht verholpen worden door je veters anders te strikken. In dit artikel vind je aan de hand van vijf voetkwalen de veterstriktechniek die jou van je voetklachten af kan helpen. Helpt het niet? Dan zijn jouw wandelschoenen misschien toch niet geschikt voor jou. 
Meer info?: www.wandel.nl

Wandelen is in, als tegenhanger van het drukke dagelijks leven

Wandelen is verlost van zijn stoffige imago. Steeds meer twintigers en dertigers gaan de paden op, de lanen in.
Energieke stappen, zwaaiende armen, degelijk schoeisel, winddichte jassen, verrekijkers en rugzakken, en heftig kauwen op bruine boterhammen met appelstroop. Dat was zo ongeveer het niet al te flitsende beeld dat aan fanatieke wandelaars kleefde. Langzamerhand ontworstelt wandelen zich echter aan die vooroordelen. Kregen twintigers en dertigers vijf jaar geleden nog een fronsende blik als ze vertelden dat ze gingen wandelen, nu vragen hun vrienden of ze mee mogen. Het zijn allang niet meer alleen ouderen die de natuur in gaan om te wandelen. 
Meer info?: www.parool.nl

Zo gezond is wandelen

Dagelijks een half uur wandelen, daar kan geen medicijn tegenop. Het is goed voor de bloedsomloop, voor de longen en voor het hart. De buitenlucht krijgt u er gratis bij. Wandelen is gezond, dat weten we allemaal. Maar hoe gezond is het eigenlijk? De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde de onderzoeken over dit onderwerp. Zijn conclusie: Een dagelijkse wandeling verbetert de gezondheid enorm. Datzelfde blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Maastricht. Dat onderzoek toonde aan dat veel wandelen zelfs nog gezonder is dan af en toe intensief sporten.
Meer info?: www.ikwoonleefzorg.nl

Wandelschoenen en -sokken

Voor wandelen heb je niet veel nodig, maar een goed paar wandelschoenen is onmisbaar. Alleen, wat voor schoenen kies je uit dat enorme aanbod? Vooraf eerst informeren, je oriënteren wat je nodig hebt. Lees ook eens testrapporten over wandelschoenen. Niet vergeten: goede wandelsokken, zeker als je lange tochten maakt. Er zijn genoeg aandachtspunten.
Meer info?: www.wandelgroephetkristal.nl